Sabtu, 17 November 2007

Bantustan

Artikel ini belum atau baru diterjemahkan sebagian dari bahasa Melayu. Bantulah Wikipedia untuk melanjutkannya. Lihat panduan penerjemahan Wikipedia.
Bantustan berarti "negara kaum Bantu" dalam bahasa Hindi. Kata ini merujuk kepada kawasan-kawasan penempatan yang disediakan untuk kaum kulit hitam di Afrika Selatan di bawah rezim apartheid.
Ada 10 (sepuluh) bantustan (yang kemudian disebut "homelands" dalam bahasa Inggris) telah dibuka daripada tanah kaum pribumi, meliputi 14% kawasan Afrika Selatan. Daripada jumlah ini, 4 memproklamasikan kemerdekaan mereka yaitu Transkei, Bophutswana, Venda dan Ciskei.
Walaupun begitu, kemerdekaan ini hanya nama saja sebab negara lain tidak ada yang mengakui kedaulatan mereka. Malah, keempat-empat "negara" itu terpaksa begantung kepada Afrika Selatan dari segi ekonomi. Rakyat di bantustan-bantustan ini telah kehilangan hak warganegara mereka di Afrika Selatan. Namun demikian, pada tahun 1993, pemerintahan Afrika Selayan yang didominasi kaum kulit putih telah berakhir dan perlembagaan yang baru telah memulangkan hak kerakyatan kepada kaum kulit hitam disana dan "homelands" telah dimusnahkan.

Tidak ada komentar: